Door Edwin Herdink, voorzitter CFD

 

Digitalisering

 

Het einde van het jaar is altijd een ideale gelegenheid om stil te staan bij wat het afgelopen jaar heeft gebracht en tegelijkertijd een moment om vast na te denken over waar we in het nieuwe jaar op willen gaan inzetten. Wat me de afgelopen maanden in het bijzonder is opgevallen, is dat veel collega’s zich op de diverse fora weer roeren in de beloningsdiscussie rondom de komende evaluatie van het provisieverbod. Naar mijn overtuiging allemaal verspilde energie. Schadeprovisie staat in zijn geheel niet ter discussie en zal volledig overeind blijven. Laat je energie dus niet weglekken door een zinloze discussie, maar zet in op verbetering van de eigen bedrijfsprocessen. Dit zou vele collega’s en hun bedrijf ten goede komen. Niet langer discussiëren over beloningsmodellen, maar inzetten op nieuwe kansen en toepassingen en met innovatieve communicatiemiddelen het succes vergroten.

  

Zo heb ik de afgelopen weken menig collega-adviesbedrijf gegoogled en is me duidelijk geworden dat er voor velen grote winst te behalen is. Want om heel eerlijk te zijn de positionering van menig adviesbedrijf is ronduit bedroevend. Het kan echt veel beter. Bedenk hierbij dat de kracht van financieel adviseurs zit in de persoonlijke bereikbaarheid. Doordat we als adviseurs bij wijze van spreken bij onze cliënten om de hoek wonen, zijn we de meest succesvolle schakel in de distributieketen van financiële producten. Daarbij komt dat niemand zoveel vertrouwen geniet als de persoonlijke adviseur. Banken en verzekeraars weten dit en kunnen daar maar één concept tegenover zetten en dat zijn giga reclamebudgetten. En daar wringt nu net voor mening adviesbedrijf de schoen. Het ontbreekt aan reclamebudget. Maar wie de moeite neemt om hier serieus over na te denken, die vindt hier uitstekende oplossingen  voor in de markt. En die oplossingen zijn eenvoudiger en goedkoper dan men misschien wel denkt.

 

Vooropgesteld, in dit digitale tijdperk is persoonlijk contact nog steeds een sterk bindmiddel, het onderscheidt ons van de polisfabrieken. Wij zijn mens onder de mensen. Maar wil men naar de toekomst toe niet door intelligente systemen voorbij gestreefd worden, dan dient men de binding met de eigen klanten te intensiveren. Niet door meer persoonlijk contact, maar door meer intelligente communicatie met de eigen klanten. Niks is makkelijker zou je denken. Maar wie enig onderzoek doet moet anders constateren. Want wat me is opgevallen is dat veel adviesbedrijven de afgelopen jaren niet geïnvesteerd hebben in de presentatie van het eigen bedrijf en de communicatie met de klant.

 

Daar waar banken en verzekeraars volledig inzetten op een gouden imago en communicatie met de klant, zo slecht is dit gesteld bij mening adviesbedrijf. Uitstraling, digitalisering en communicatie zijn essentieel om de bestaande klant te behouden en tegelijkertijd de concurrentie met banken en verzekeraars aan te kunnen.

 

Wie een ronde doet langs mening adviesbedrijf zal veelal geconfronteerd worden met slechts een statische homepage, waar papier nog steeds koning is. Maar wil men met succes de strijd aan kunnen met het directe kanaal dan moeten een aantal processen drastisch verbeterd en ontwikkeld worden:

 

-          Gedigitaliseerd 24 uurs kantoor

-          Mobiele homepage voor gebruik op smartphone  

-          Gekoppelde intelligente maandelijkse nieuwsbrief

-          Een systeem om klantdata te verrijken

 

Wanneer men deze stap gezet heeft en dit combineert met de unieke persoonlijke binding met de eigen klantenkring, dan kan men elke concurrentie met het digitale kanaal aan. En u zult zien dat uw klanten u nog meer gaan waarderen en snel vertrouwd raken met uw gedigitaliseerde kantoor. Zo krijgt u meer tijd voor persoonlijk advies, wat uw bedrijfsresultaat ten goede komt en meer plezier geeft in ondernemen.