Kantoor in beeld

In de rubriek 'Kantoor in beeld' neemt journalist en branchekenner Dick Spelt je mee naar de werkplek van CFD-leden. Hier laat hij hen aan het woord over hun passie, bedrijfsvoering en overige activiteiten waarmee men in de dagelijkse adviespraktijk in aanraking komt. 

 

Deze editie neemt Dick je mee naar Pieter de Ridder, collega te Den Burg en mede-eigenaar van adviesbedrijf Jos Kager & Partners

 

Financieel advies in een ‘ons kent ons’-markt

 

Pieter de Ridder (44) is assurantieadviseur op Texel. “Een hele specifieke markt”, zegt hij. “We leven hier in een kleine gemeenschap waar ‘een-ons-kent ons’- mentaliteit heerst. “Er wordt veel waarde gehecht aan persoonlijk advies, klanten kunnen bij ons altijd zo binnenlopen.”

 

Zijn bedrijf Jos Kager & Partners opereert vanuit Den Burg.  “Ik ben via Jos, de vader van mijn partner Nicolle in dit vak terechtgekomen. Zelf heb ik een agrarische achtergrond, ik ben een boerenzoon uit het noordelijk deel van het eiland.

Mijn ouders hadden een akkerbouw-  en veehouderijbedrijf, Dit wordt nu gerund door mijn broer. Na de HAVO heb ik de Hogere Landbouwschool in Leeuwarden gedaan en ik ben ook een aantal jaren agrarisch adviseur geweest. Onder andere van gewasbeschermingsmiddelen.

Twee jaar nadat ik Nicolle heb ik leren kennen, heb ik de overstap naar de verzekeringsbranche gemaakt.” Nicolle en Pieter wonen met hun twee kinderen Youri (15) en Yfke (9) zelf ook in Den Burg op Texel.

 

De Ridder leidt het kantoor samen met zijn compagnon Richard Quartel. Er zijn  drie medewerksters Cora Siemeling, Mariët van der Werf en Daphne Houwing. Hun terrein is verzekeren, hypotheken en bemiddeling onroerend goed. “Zelf houd ik me bezig met de verzekeringstak en mijn compagnon is verantwoordelijk voor de hypotheken en de bemiddeling onroerend goed.”

 

1)Met welke verzekeraars doen jullie regelmatig zaken?

We werken met diverse verzekeraars, maar een aantal springt er wel uit en dat zijn ASR, Klaverblad, De Goudse, NH1816 en NN.

 

2)Van welke organisatie(s) zijn jullie lid?

Wij zijn lid van CFD en DAK als inkooporganisatie.

 

3)Op welke adviesterreinen zijn jullie actief?

Wij zijn vooral actief op het gebied van verzekeringen (particulier, MKB en ZZP) en hypotheken (particulier). Daarnaast doen we nog bemiddeling onroerend goed.

 

4) In welke sectoren bevinden zich jullie klanten?

Onze klanten zijn particulieren. Op het zakelijke vlak werken we o.a. samen met detailhandel, horeca, de agrarische sector, bouwnijverheid en uiteraard de recreatiesector. Ook hebben wij veel klanten van ‘de overkant’ die bij ons een chalet of recreatiewoning hebben verzekerd.

 

5)Wat is het voornaamste marktgebied van jullie kantoor. Texel of ook nog een deel van Noord-Holland?

Grofweg 90% van ons marktgebied is op Texel. Maar ook daarbuiten hebben wij klanten. Dit zijn vaak oud-Texelaars of ze komen uit ons netwerk.

 

6)Zijn er plannen om de dienstverlening uit te breiden?

Nee, daar zijn geen plannen voor.

 

7)Hanteren jullie een abonnementensysteem en/of fee of factureren jullie uren?

Voor hypotheken rekenen we een vast bedrag. Daarnaast rekenen we bij leven en aov een vast bedrag met daarnaast een abonnement.

 

 

Meer regelgeving vanuit de branche, minder vanuit de overheid

 

 

8)Welke persoon of organisatie heeft een negatieve rol gespeeld in de branche?

Ik denk dat niet iemand als negatief aangemerkt kan worden. Ik ga er vanuit dat iedereen de beste intenties voor de branche heeft. De meningen verschillen wel over de manier waarop zaken worden gedaan. Maar uiteindelijk hebben we met z’n allen alleen het beste voor met onze klanten.

 

9)Grootste ergernis in de branche of tijdens het werk?

Ergernis is misschien niet het goede woord, maar de consolidatie van de verzekeringsmarkt is voor de klant zeker geen goede ontwikkeling. Er zijn steeds minder aanbieders en het aanbod wordt daardoor ook kleiner. De concurrentie is ook minder geworden. Vroeger was de Rabobank heel prominent aanwezig, maar zij hebben veel kantoren gesloten.

 

10)Hoe kijkt u aan tegen actieve transparantie bij schadeprovisie?

Zelf ben ik geen voorstander omdat ik niet het voordeel van het systeem zie voor de klant. Als een klant ernaar vraagt dan bespreken we dat uiteraard, maar vaak hoor ik dan de reactie dat zij het prima vinden. Overigens wordt er niet vaak naar gevraagd.

 

Storm is hier wel een item.

 

 

11)Wat zou er moeten veranderen in de verzekeringsbranche?

Minder regelgeving opgelegd vanuit de wetgever, maar meer vanuit de branche zelf. De branche zelf zou prima in staat moeten zijn om voldoende afspraken met elkaar te maken.

 

12)Grootste misverstand bij de consument over het intermediair?

Dat is een goede vraag, ik zou zo niet weten welk misverstand bij hen zou moeten leven. Zelf maak ik dat in de praktijk eigenlijk niet mee.

 

12)Opvallendste nieuws in de afgelopen periode?

Zeer recent natuurlijk de oorlog in Israël, verschrikkelijk wat daar allemaal gebeurt. Hetzelfde geldt voor de oorlog in Ukraine. Hopelijk wordt er voor beide conflicten snel een oplossing gevonden, maar ben bang dat dat nog wel even kan duren.

 

13)Dit maakt het vak voor mij nog steeds boeiend?

Het contact met de klanten, zakenpartners en collega’s uiteraard. Geen dag is hetzelfde.

 

14)De reden waarom het intermediair altijd in een behoefte blijft voorzien is?

Veel consumenten en bedrijven vinden het prettig als een deskundig persoon hen begeleidt in de wereld van verzekeringen. Het is voor hen iets waar vaak niet hun interesse ligt. Wij kunnen hen daarbij helpen. Vaak hebben mensen hele concrete vragen: zoals wat kunnen wij lenen of hoeveel kunnen wij het beste sparen en op welke manier? Daarnaast heb je klanten met problemen die echt om maatwerk vragen. Op Texel is de recreatiesector bijvoorbeeld heel groot. Wij hebben veel Duitse klanten die hier een huis hebben en een specifiek advies willen. Dit is een behoorlijk grote groep. Wij behoren namelijk tot de gebieden waar het aantal inwoners sterk varieert: in de winter 13.500, in de zomer circa driemaal zoveel.

 

15) Waarin onderscheidt assurantieadvies op Texel zich van advisering in andere regio’s?

We leven hier in een kleine gemeenschap waar een ‘ons kent ons’- mentaliteit heerst. De sfeer op Texel is, denk ik, iets gemoedelijker dan op het vaste land. Er wordt ook veel waarde gehecht aan persoonlijk advies, klanten kunnen bij ons altijd zo binnenlopen. Het is letterlijk laagdrempelig. Bijzonder is ook dat er bij ons niemand officieel heeft gesolliciteerd. De groep medewerkers heeft zich als het ware zelf gevormd. Daphne Houwing houdt zich bezig met personeelswerving. Zij is daar heel goed in. Het advies zelf zal denk ik verder niet veel anders zijn dan elders; wel is het zo dat de invloed van het weer en met name storm hier wel eens flink kan zijn op een eiland.

Daar hou je dus rekening mee, niet alleen verzekeringstechnisch maar ook preventief.

  

 

 

Tekst: Dick Spelt                                                   Foto: Joke Mulder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dick Spelt